Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv a způsoby využívání Lovecraftova hororu v soudobé kulturní produkci
VITEK, Michal
Téma bakalářské práce stojí na kosmickém hororu, pod-žánru fantasy vytvořeném Howardem Phillipsem Lovecraftem. Práce započíná seznámením s autorem, řečeným hororem, ikonickými charaktery, lidmi a médii. Většina práce rozebírá příklady různorodé formy moderní produkce, které buď adaptují originální díla Lovecrafta, jsou jimi inspirovány, či na jeho tvorbu ve vybraných náznacích referují. Čtenář bude seznámen se škálou mnohých zpracování, která jsou dnes klíčovými díly internetové, hororové a fikční popkultury, čímž mu budou představeny vliv a způsoby využívání Lovecraftova hororu v soudobé kulturní produkci.
Star Wars: A Franchise Story
VANÍČKOVÁ, Simona
Tato diplomová práce se zabývá fenoménem Hvězdných válek a analyzuje, co z něho dělá tak věhlasného a dlouholetého hegemona populární kultury. Práce se detailněji věnuje vzniku prvního filmu této franšízy; popisuje stav hollywoodského filmového průmyslu té doby, jak byl film představen a prodán publiku; zvláštní pozornost je věnována technickým inovacím, kterých dosáhly kreativní týmy podílející se na filmech. Ty práce pojímá jako průkopníky takzvaného blockbusteru, specifického druhu filmového kasovního trháku, pro nějž je typická jeho zábavnost, senzoricky spektakulární povaha a úzké spojení s businessy, kterým jsou poskytovány licence k výrobě reklamních předmětů sloužící jak k propagaci filmu, tak k finančnímu zisku. Takto vzniklé paratexty jsou také vnímány jako významonosné objekty pro jejich konzumenty; spolu s novou technologií videokazet a DVD se paratexty podílely jak na udržení franšízy v myslích starších fanoušků, tak na tvorbě fanoušků nových v dlouhých mezidobích mezi jednotlivými filmovými trilogiemi. Dále se analyzuje, jak byla franšíza předána do rukou korporace Disney, která vyprodukovala nové filmy a také franšízu vpravila do nového světa streamovatelných seriálů.
Od fandomu k subkultuře
KLECÁN, Martin
Práce je zaměřena na popis a porovnání procesů, které vedou k formování a následným proměnám subkultur a fandomů (například vliv médií, pokrok informačních technologií atd.). Zároveň si také klade otázku, nakolik odpovídají nejrůznější definice těchto dvou termínů realitě, respektive nakolik je nutná jejich aktualizace.
Potřebují ženy zachránit aneb cesta k ženským hrdinkám
Krulichová, Jana ; Soukup, Martin (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Práce se zabývá vnímáním a interpretací teorie male gaze v populární kultuře. Na příkladu ságy Star Wars je pomocí polostrukturovaných rozhovorů analyzováno, zda si diváci uvědomují přítomnost dominantního mužského pohledu, a jak tento pohled ovlivňuje jejich vnímání filmů. Z teoretických konceptů je blíže představen feminismus, jeho historický vývoj, a zejména jeho druhá vlna včetně gender studies, které upozornily na kulturní konstrukci konceptu mužství a ženství. Z feminismu vychází pro práci velmi důležité východisko, a to feministická filmová kritika, zejména teorie male gaze vyslovená Laurou Mulvey v roce 1974. Práce nastiňuje nejen tuto teorii, ale i její kritiky a protichůdné teorie, které společně přispěly k proměně filmového průmyslu. Následně práce stručně představuje vývoj americké společnosti v druhé polovině 20. století, který měl vliv na proměny popkultury. V neposlední řadě je shrnut žánr sci-fi a příběh a vesmír Star Wars. Samotný kvalitativní výzkum se soustředí na diváky ságy Star Wars narozené v 90. letech minulého století. Analýzou polostrukturovaných rozhovorů jsou zodpovězeny výzkumné otázky, které jsou následně konfrontovány se zjištěními sémiotické analýzy. Je zároveň zjištěno, že hlavním důvodem, proč diváci tolerují dominantní mužský pohled, je mylné vnímání feminismu a...
Mediální obraz české zábavní filmové tvorby ve společenských časopisech Eva , Módní revue a Pestrý týden v období 1939-1942
Zemanová, Irena ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Sekera, Martin (oponent)
Diplomová práce "Mediální obraz české zábavní filmové tvorby ve společenských časopisech Eva, Módní revue a Pestrý týden v období 1939 až 1942" se zabývá analýzou tří specifických protektorátních společenských časopisů, Eva, Módní revue a Pestrý týden, s důrazem na jejich zábavní charakter. Z oblasti protektorátní kultury se diplomová práce soustředí na českou protektorátní kinematografii, její proměny, fungování a konkrétní produkci v daném období a její mediální obraz ve vybraném vzorku časopisů s přihlédnutím k postupnému rostoucímu vlivu protektorátních úřadů na obsah těchto časopisů. Jednotlivé časopisy diplomová práce studuje metodou historické srovnávací analýzy a zkoumá vztahy, společné rysy a rozdíly mezi jednotlivými tituly ve vymezeném období a popisuje jejich vývoj i proměny v historickém kontextu s důrazem na publikované články vztahující se k české protektorátní kinematografii. Časové vymezení tématu diplomové práce je ohraničeno březnem 1939 (ustavení Protektorátu Čechy a Morava) a červencem 1942, kdy je dokonce i ve společenských časopisech patrné tíživé období tzv. heydrichiády, následující po atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, jemuž podlehl 4. června 1942.
Komparativní analýza konceptu "superhrdinů" v japonské manze a americké komiksové tvorbě
Tran, Viet ; Hrdina, Matouš (vedoucí práce) ; Švelch, Jaroslav (oponent)
Cílem této diplomové práce je odpovědět na otázku, jakým způsobem se liší "japonští superhrdinové" v manze od jejich západních superhrdinských protějšků, a to z hlediska vyprávění, designu či motivů. Hypotéza pracuje s předpokladem, že ačkoliv japonská manga následuje základní pravidla superhrdinského žánru, mezi těmito dvěma komiksovými světy lze vysledovat řadu rozdílů, které vycházejí mimo jiné z kulturního prostředí, v němž vznikají. Teoretická část je rozdělena do několika kapitol, které se věnují především základním definicím a historii zkoumaných oblastí. Práce začíná s definicí komiksu jako média a narativního prostředku, jeho technickým zpracováním i předchůdcům. Další kapitola se zaměřuje na základní aspekty superhrdinského žánru, jeho konvence a typologie. Samozřejmostí je také vymezení pojmu "manga", přiblížení historie japonského komiksu a také jeho specifických žánrů a podžánrů. V neposlední řadě je na místě také definovat pojmy jako kultura, kulturní hodnoty a kulturní prostředí. Práce pak prostřednictvím narativní, sémiotické a komparativní analýzy zkoumá vlastnosti šesti komiksových děl - tří z americké a tří z japonské produkce. Předmětem zkoumání jsou vyprávěcí struktury, vzhled a motivy superhrdinů či zasazení děje v kontextu se superhrdinským žánrem, stejně jako jejich chování...
"Hliník se odstěhoval do Humpolce". Fenomén kultovního filmu (nejen) v českém prostředí.
TRUBKA, Jiří
Diplomová práce se zabývá fenoménem kultovního filmu, jeho teoretickým vymezením, jeho historií od jeho počátku do současnosti, v zahraničním i českém prostředí. Dalšími tematickými okruhy jsou možné kategorie kultovních filmů, vybraní kultovní tvůrci, fanouškovské aktivity, které jsou podstatné pro nabytí kultovního statusu díla. Záměrem práce je reflektovat fenomén kultovního filmu a analyzovat vybrané české filmy: Marečku, podejte mi pero!, Pelíšky a Kouř za cílem zjistit, zdali tato díla splňují kritéria kultovního filmu dle charakteristik vybraných teoretiků. Výsledná analýza potvrdí či vyvrátí moji hypotézu a ukáže, zdali v českém prostředí není užití pojmu kultovní film nahodilé a má své podložení.
Sémiotická analýza hudebního videoklipu Evropo dýchej
SIROVÁ, Barbora
Diplomová práce se zaměří na oblasti hudby, filmu, literatury a výtvarného umění islám-ských zemí, a to z hlediska materiálu, který opouští původní kulturní a náboženský kon-text a je "odeslán" k recepci v kontextu stabilizované západní kultury. Autorka práce vybere dle svého vlastního uvážení ty nejpodstatnější a nezajímavější umělce, kteří se narodili nebo stále žijí v jedné z islámských zemí, a jejich tvorbu bude dále interpretovat z hlediska její recepce na kulturu západního světa ve smyslu jejich vlivu a dopadu. Me-todologicky se práce bude opírat o koncept kulturního transferu, který rozpracovala kul-turální studia v posledních desetiletích.
Hyperrealismus Franka Tashlina: Neoformalistická analýza filmu Will Success Spoil Rock Hunter?
Koutesh, Marek ; Bláhová, Jindřiška (vedoucí práce) ; Přádná, Stanislava (oponent)
Cílem této práce bylo provést analýzu filmu Will Success Spoil Rock Hunter? režiséra Franka Tashlina. Výchozím předpokladem je, že se tento snímek vymyká dobové hollywoodské tvorbě a užívá vysoce sebereflexivní postupy. K rozboru filmového díla jsem zvolil přístup neoformalistické analýzy, jejíž metodologii definovala Kristin Thompsonová v publikaci Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. V první části práce poskytuji teoreticko-metodologickou reflexi nástrojů neoformalistické analýzy. Následně přecházím k metodologii přístupu k filmové historii, ve které vycházím z knihy Roberta C. Allena a Douglase Gomeryho Film History: Theory and Practice a z konceptu klasického hollywoodského filmu. Další kapitola shrnuje dobový kontext a vlivy, které se podílely na podobě díla. V analytické části označuji za řídicí princip filmu obnažení popkulturních struktur a snažím se s pomocí nástrojů neoformalistického rozboru dokázat, jak se projevuje v různých složkách díla.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.